Sokan szembesülnek vele, hogy ha megváltozik a lakcímük, akkor rengeteg papírmunka jár vele, sok ügyintézés, valami pedig mindig kimarad. Az alábbiakban összeszedtük a legfontosabb tennivalókat a lakcím megváltozása esetére.

Természetesen, ha egyedi esetekben még szükség lehet más bejelentésekre, de kiindulásként érdemes az alábbi listát használni.

1. Lakcímkártya

Alapvető és nyilván mindenkinek eszébe jut, hogy a lakcímkártyán szükséges az új cím bejegyeztetése. Az ügyintézéshez szükséges a kérelmező érvényes, személyazonosításra alkalmas okmánya (pl. személyi igazolvány, útlevél, jogosítvány), a régi lakcímkártya (az igazolvány cseréje esetén), illetőleg az új címen lévő ingatlan (lakás) feletti rendelkezési jog igazolása (tulajdoni lap vagy adásvételi szerződés, bérleti szerződésre), vagy, ha ilyen nincs, akkor a lakás tulajdonosának vagy a lakás használatára egyéb jogcímen jogosultnak a hozzájárulására.

2. Munkáltató/NAV, TB

Talán az is értelemszerű, hogy a munkáltató részére is be kell jelenteni a lakcímváltozást, hogy ő a bérszámfejtésnél, bevallásnál és egyéb hivatalos helyeken jó címet jelentsen le a munkavállalója vonatkozásában. Ennek az intézése azért is fontos, mert a NAV mindig a hivatalos lakcímre küldi leveleit, és ha valaki ingatlan vásárlás következtében változtatja meg címét, sok kellemetlenséget spórolhat meg, ha idejében jelenti a változást.

3. Gépjármű forgalmi engedély

Akinek autója van, annak fontos arra is gondolnia, hogy a gépjárműhöz tartozó, a lakcímét tartalmazó okmányokban átírásra kerüljön a lakcím. Ennek a gépjármű adónál, illetőleg a helyi parkolási kedvezmények igénybevételénél van jelentősége.

4. Bank

Valamennyi banki számlaszerződésben megtalálható, hogy minden adatról 8 napon belül köteles az ügyfél tájékoztatni a bankot. Főszabály szerint csak az új lakcímkártyát szükséges bemutatni és lefénymásoltatni a banki ügyintézővel, de érdemes utánakérdezni, nincs-e más iratra szükség.

5. Biztosító

A bankokhoz hasonlóan a biztosítók is megkövetelik az adatváltozás bejelentését, egyes esetekben ennek elmulasztása szerződésszegést is jelenthet, súlyos következményekkel.

6. Ingatlan-nyilvántartás

Feltehetőleg nem nyilvánvaló, hogy ha valakinek több ingatlana van, akkor a földhivatali nyilvántartásban, amíg ő maga a változás be nem jelenti, folyamatosan a tulajdon megszerzésének időpontjában bejelentett cím fog szerepelni. Ennek jelentősége leginkább eladósodás, vagy esetleges elővásárlási jogok gyakorlásának lehetősége esetén merül fel. A földhivatal ugyanis valamennyi értesítését a bejegyzett címre küldi, esetleges vevő/eladó érdeklődők is csak arra a címre tudnak levelet küldeni.

7. Cégjegyzék

Manapság egyre több mindenkinek van saját vállalkozása. A vállalkozást nyilvántartó bíróságnál, illetőleg önkormányzatnál 30 napunk van a változások bejelentésére, elmulasztása esetén szintén bírságra lehet számítani, illetőleg az esetleges értesítések nem jutnak el.

8. Telefontársaságok, internetszolgáltató, közművek

A szolgáltatók számára a számlák megfelelő helyre postázása érdekében javasoljuk a mielőbbi átírást.

9. Posta

A fenti bejelentések elmulasztásának esetleges negatív következményeit legegyszerűbben a levelek átirányításával érhetjük el. A Magyar Posta viszonylag alacsony díj ellenében, negyedéves időszakokra a régi címre érkező leveleket automatikusan továbbítja az új lakcímre. Az átirányítás bármikor meghosszabbítható vagy megszüntethető.

Reméljük, a fenti összefoglaló sokaknak nyújt segítséget az ügyintézés során! A fenti bejelentések egy része, így pl. cégjegyzékben történő átvezetés ügyvédköteles, készséggel állunk rendelkezésre ezen eljárásokban!