Gyakran felmerülő kérdés, hogy mi is az ügyvéd feladata egy adásvételi szerződésnél? Miért is kell ennyi munkadíjat fizetni?

A közhiedelemmel ellentétben az ügyvéd nem csak elővesz egy szerződésmintát, beírja az adatokat, majd lepecsételi a szerződést, amit tulajdonképpen akár a felek maguk is meg tudnának csinálni. Az ügyvéd feladata ennél jóval több, lássuk melyek ezek.

  • Előzetes egyeztetések levezénylése

Az adásvételi szerződés megkötését megelőzően be kell gyűjteni a felektől az adatokat, mind a felek személye vonatkozásában, mind pedig az ingatlan kapcsán. Ezen kívül az olyan nélkülözhetetlen információkat is beszerzi, amely a fizetési konstrukcióra, birtokbaadás időpontjára, feltételeire, felek egyéb megállapodásaira vonatkoznak. Gyakran az is előfordul, hogy közvetíteni kell a felek között annak érdekében, hogy létrejöhessen a megállapodás a felek között. Az sem ritka, hogy valamelyik fél bizalmatlan akár a másikkal, akár az ügyvéddel szemben, így több órára is nőhet az ingatlan adásvételi szerződést megelőző (telefonos, e-mailes, néha személyes) egyeztetés.

  • A szerződés elkészítése

Amint megvan valamennyi kérdésben a felek közti megegyezés, az ügyvéd dolga, hogy elkészítse az egyedi, az adott ügyre vonatkozó adásvételi szerződést. Az előkészített tervezetet aztán megküldi a feleknek és az esetleges észrevételek, módosítási javaslatok alapján készíti el a végleges szerződést.

  • A szerződéshez kapcsolódó egyéb dokumentumok elkészítése

Aki már kötött ingatlan adásvételi szerződést az tudja, hogy nem csak egy kétoldalas szerződést kell aláírni, hanem rengeteg más iratra is szükség van. Mindenképp szükséges a NAV részére formanyomtatvány elkészítése, megbízási szerződés és pénzmosási nyilatkozatok elkészítése, továbbá egy-egy egyösszegű azonnali vételár kifizetéstől eltekintve bejegyzési engedély, letét, átvételi elismervény, stb.

  • Szerződéskötés

Bár az ügyvéd előzetesen megküldi a feleknek az adásvételi szerződés tervezetét, mindenképp kötelessége, hogy az aláírást megelőzően szóban is leegyeztessen minden lényeges pontot a felekkel. Amennyiben a felek az előre elkészített ingatlan adásvételi szerződés tervezetet elfogadták, illetve észrevételeiket közölték és azon nem változtatnak, úgy viszonylag egyszerű a szerződéskötés menete és az aláírások, ellenkező esetben a szerződéskötés során is történnek egyezkedések és szövegmódosítás.

  • Eljárás a földhivatalnál

A szerződéskötést követően a vevő tulajdonjogának bejegyzése érdekében az ügyvéd összeállítja a kérelmet a földhivatal részére az összes szükséges kiegészítő irattal és az adásvételi szerződést beadja a földhivatalba. Amennyiben több részletben történik a vételár kiegyenlítése, úgy a bejegyzési engedélyt külön eljárásban tudja benyújtani. Előfordulhat, hogy az ingatlan tehermentesítésében is a felek az ügyvéd segítségét kérik.

  • Felelősség

A tényleges időt-emésztő feladatokon túl az ügyvéd teljes (magán)vagyonával is felel azért, hogy szakmailag megfelelően készítette el a szerződést, valamennyi fél érdekét és biztonságát figyelembe véve. Amennyiben a szerződés előkészítése és megkötése is az egyszerűbb, gyorsabb kategóriába tartozik, a felelőssége változatlanul fennáll.

Olvassa el ezt is >>> Ingatlant vásárol? Ezeket a dokumentumokat kérje el!